22-06   05-07   23-07   22-08   24-09   08-10   18-12   07-02-2004   22-02   02-05   10-05   WEER THUIS  

22 JUNI, VERTREK UIT VLISSINGEN - 29 JUNI LE HARVE


22 juni 2003, Oostende 

Na onze motoruren gedraaid te hebben en wat kleine zaken te hebben aangepast, zijn wij in Middelburg aangekomen en wij hebben de zon ook daar zien zakken tussen de daken. Oja, nog even onze extra dieseltank van 300 liter inbouwen, fluitje van 10 cent. Op naar Oostende over de zee. Ja je leest het goed: de zee op en wel de Noordzee. Er zit donder in de lucht: zware en zwarte wolken kijken op ons neer, mooi man. Windvlagen tot 6Bfr. Zuidoost lekker zeilen als een pijl uit een boog en in een kleine 4 uurtjes lagen wij weer in de haven, want wij moesten hier sigaretten en drank inslaan. Nu nog naar Nieuwpoort voor wat rode diesel en genieten van wat de dag ons brengt.


23 juni 2003, Oostende 

Gevangen in een soort kanaalrat 7 tot 8 Bfr. De warme oostenwind heeft plaats gemaakt voor een koude zuidwester. Geen probleem: even de markt op voor verse garnalen, thuis flink wat knoflook, zout peper en uiensnippers toevoegen en heerlijk uitsmeren op een versbroodje, jammie, jammie. De hond komt zo ook aan zijn trekken: door de drukke dagen hebben wij weinig tijd gehad voor ons beestje. De wandelschoenen aan en 4 uurtjes gewandeld. Ook nog even een stopje gemaakt in een wazig cafeetje net buiten Oostende, de koffie smaakt naar wc en de wc …… dat behoeft geen tekst. We krijgen in de gaten dat we richting het zuiden gaan. Winkels die een pauze hebben van ANDERHALF UUR, moeten deze mensen geen geld verdienen vraag ik mij af. Hond nog steeds niet bekaf, echter de baasjes doormoe.

In de avond met hoog water staat er een flinke deining in de haven. Bij laag water zorgden de zandbanken voor golfbrekers. Naast ons ligt een mooie platbodem die van IJmuiden naar Ramsgate koerstte, maar moest uitwijken vanwege de storm. Wij zijn nog niet helemaal ontstressed, vreemd. Ach dat komt ook wel goed. Zelf denk ik dat wij nog met de gedachte lopen dat wij van alles moeten, maar alles behalve dat. Ons Marianneke ligt te dutten, het wordt tijd voor een lekker koppie koffie met een (of twee) Tiaatjes (en dan niet die van de beroertes).


24 juni 2003 Nieuwpoort 

Speciaal aangelopen voor dun goedkope diesel (krenterige Hollanders dat we d’r zijn). Voor het luttele bedrag van slechts 40 (veertig!) eurocents per liter konden wij onze nieuw ingebouwde flexibele dieseltank voor laten blubberen. Die 40 (veertig!) eurocents gelden overigens alleen maar boven de 200 (tweehonderd!) liter. Anders betaal je d’r 44 (vierenveertig!) eurocents voor. Waauw! Trouwens ook een havenmeester met humor.

Tijdens de wandeling met de hond en de-bal-in-het-zoute-zeewater-gooi-spel raakten we aan de praat met een-man-die-lekker-in-de-avond-aan-het-fietsen was. Een bijzonder figuur, type ik-zou-wel-kunstenaar-willen-zijn-maar-ik-ben-niet-creatief-dus-doe-ik-maar-net-of-ik-een-kunstenaar-ben, die leuke verhalen wist te vertellen over de eigenschappen van honden en wat hij zoal uit het water had gevist (aan vis bedoelen we dan).



25 juni 2003, Dunkerque 

Wij moesten op tijd in Frankrijk zijn i.v.m. de maximaal 5 dagen oude gezondheidsverklaring van onze hond. Wij zijn er ruim op tijd. Wij hebben van te voren onze dierenarts wel gevraagd of de datum gepostdateerd kon worden. “Geen probleem” lachtte hij vrolijk. (Hij lacht altijd: eerst dacht ik dat het om facturabele redenen was, maar ik denk toch eerder dat het gewoon zijn goedgemutsheid en zijn gevoel voor humor zijn. (Alhoewel hij niet direct begreep dat toen hij “volgende patient” riep, ik met hoog geheven V-snaar vroeg hij of deze weer op zijn plaats kon zetten. (We waren de hondenriem vergeten en de nieuw aangekochte V-snaar was een uitstekende vervanging, waarbij wij wel alert moesten blijven dat Meis de snaar niet kapotbeet, aangezien ie voor ons nieuwe externe waterpompje bestemd was))).

In Dunkerque aagekomen, wapperden wij overigens fier met Meis d’r gezondheidsverklaring en wat schetst onze verbazing: het was nie nodig zei de goede man (c’est pas important). Ook goed, dan maar een Westmalle Triple: het leven is zo mooi. Ik wil even nog wat kwijt over onze zeiltocht. Achterlijke wind 6 Bfr. Tussen de banken door geschoven en ingehaald door een prachtige 50-voeter “Tristan”. Helaas kunnen wij niet vragen of de insprirator de avonturenschrijver Tristan Jones is. (Overigens een aanrader die ik via Gijs heb gelezen).


26 juni, Boulogne 

Wij zakken rustig de Noordzee af voorbij Calais. Jezus wat is het druk tussen Calais en Dover. Zou er wat te halen zijn? Ferry’s op en af. Voorbij Cap Gris-Nez zakt de wind in en kunnen wij de motor weer eens testen. Tijdens de tocht krijgen we per telefoon het bericht door dat Mathilde haar dappere strijd heeft verloren. Het lijkt of de zee meehuilt.

Na twee uur varen komt Boulogne in zicht en rond 21.00 uur zitten wij weer aan de ………., veilig in de haven. De eerste CD die ik blindelings opzet blijkt 'Waltzing Mathilde' van Tom Waits (dankjewel M'celle & Mike). Een mooier eerbetoon is niet mogelijk!

Het klinkt raar, maar morgen is gereserveerd voor wat boodschappen en de was. In de wasmand liggen nog steeds de kleren van het knutselen aan de motor te roepen voor een klein maar fijn wasbeurtje. De wind bleek achteraf toch zuid te zijn, dus hemaal geen probleem om een dagje te blijven liggen. Overigens liggen wij niet in de nieuwe haven, Bassin Napoleon, maar gewoon naast de vissers, ondanks de parfum van wat vis. Het is een levendige haven, waar tenminste nog eens wat gebeurt. De volgende dag vroeg uit de veren om naar Dieppe te varen. De wind is nog steeds zuid 3/4bfr en de Barometer geeft de laatste 24 uur tussen de 1112 en de 1113,8 hPa aan. Mooi en stabiel weer. Nu nog een windje uit een van de andere richtingen en alles is OK. In de avond lekker zitten babbelen en pimpelen met Ko en Jopie van de Heran. We komen elkaar vast nog eens tegen voor een vervolgborrel.


29 juni, Le Havre 

Nee, wij zijn onderweg niet een paar data vergeten, we hebben alleen maar gezeild (spinakerrak van 5 uur 3/4bfr, met het stroompje mee een gemiddelde(!) van 8,5 knopen) en geen tijd gehad om erover te schrijven. De Admiralty kaarten van 2000/2001 en de the Cruising Almanac 2003-3304 is een goede combinatie, echter in mijn ogen is de MacMillan/Reeds Almanac completer. Wat het ook goed doet zijn de Shell- en de Admiraltypilots, waar zeer gedetailleerd de havens staan omschreven en gefotografeerd.

Het mooie weer en hogedrukgebied hebben plaatsgemaakt voor een kleine depressie. De barometer ging rap naar beneden (3 tot 4 Hpa) een hot strong breeze (het was 18 graden en binnen enkele seconden werd het 28 graden) was zeer aangenaam. Nog bedankt voor de Rode konen Bolle Koppen aan Hans en Diana. Een prachtig boek van vijf jaar Bolkoppen Race. Een klein citaat: ‘De zeilen klapperen, de lijnen worden aangehaald. Zenuwachtig manoeuvreren de schepen in een gunstige positie. Ingespannen blikken. Rode konen, bolle koppen. Elk moment kan het startschot vallen…….’; het lijkt de woensdagavondwedstrijd van de Viking wel.