Ankers

Rocna33

33kg/73lbs,

Bladgrootte 1415cm2.

Reserve en achteranker: Rocna25

25kg/55lbs,

Bladgrootte 1140cm2.

Na onze eerste tocht hebben we onze CQR27KG vervangen voor een Rocna 25 kgen later is deze onze reserve anker geworden en ankeren we nu met een 33kg Rocna. Rocna geeft ons een goed gevoel. Je bent er zeker van dat het anker houdt, zelfs als je dagen weg bent van je boot. Lees ons verhaal op de site: www.rocna.com

 

Elektr. ankerlier

1500 watt ankerlier met een voetschakelaar, 100 meter 10mm ketting

Zeeanker

Seabrake parachute ankers

De instroom van water veroorzaakt een waterdruk die op zijn beurt de hoeveelheid instromende water reguleert.

Hoe hoger de snelheid door het water, hoe beter de remming. Maar ook om het rollen tegen te gaan als je voor anker ligt.

Kijk maar eens op de Seabrake site naar het filmpje.

 

Reddingsvlot

Plastimo Transocean ISO 9650-1 container 6-persoons uitvoering.

Dit reddingsvlot is volgens Plastimo ontworpen voor extreme omstandigheden. Meerdere grote ballastzakken, groot uitgevoerd drijfanker, opblaastemperatuur al vanaf -15°C (groep A), dubbele isolerende bodem, fluorescerend oranje volautomatische opblazende tent, 4.3 cd. noodbuitenlicht, radar- en licht-reflecterende tapes.

 

Epirb Gpirb

EPIRBs zijn maritime noodbakens die in geval van nood contact leggen met de reddingsbrigade. We hebben 'n Kannad Epirb gekozen, omdat er een GPS inzit zodat de plaatsbepaling nog nauwkeuriger is. Het kan  handmatig en watermatig worden geactiveerd. Heeft Homing 121,5 MHz en alarmering 406MHz Cospas Sarsat èn Geosar 

 

Bijboot

Lodestar 330

Anker 3kg,

Onze Zodiac verkocht en een rib met een harde bodem gekocht met hogere banden en neus die ook flink omhoog staat,om zo min mogelijk spatwater binnen te krijgen. Met wielen om op het strand te trekken. Voor 's-nachts hebben we een wit rondschijnend licht.

 

BB motor

Yamaha 15PK

Yamaha malta 2PK

Een motor om flink vaart mee te kunnen maken en een kleine motor voor in de haven of als we dicht bij land liggen. We hebben voor 2-takt gekozen i.v.m. het gewicht. (Een 4-takt

15PK weegt al gauw 12 kilo meer).

En roeispanen.

Windvaan

WINDPILOT Pacific Plus II

 

foto Zilver op de site van WINDPILOT


Wordt niet meer gebruikt in de middellandse zee. wegens korte afstanden en voldoende zonne energie in de zomer voor onze stuurautomaat.

Accu monitor

Clipper MB-1 van Nasa. Niet te duur en  werkt perfect.

Nooit nodig gehad, maar iemand vertelde dat het wel makkelijk is. Nu word ik al nerveus als ons metertje 1/10de Amp zakt.

Toch wel makkelijk als je meer elektronica aan boord hebt. Hij laat het moment zien wat je binnenkrijgt en wat je verbruikt aan stroom, hij telt het niet op. 

 

Service Accu

3x 225Amp Mastervolt AGM

Een gesloten systeem wat betekent dat de accu absoluut onderhoudsvrij is en kan in elke positie geplaatst worden. AGM presteert goed in zeer warme-, lange ankerperiodes en dat is percies wat we willen.

AGM is uitermate geschikt voor zonne- en windenergie. een klein nadeel; ze wegen 63kg per stuk.

 

Start & anker accu

2 maal Optima YellowTop, een dual power accu. Accus zijn kleiner dan normaal.

Windgenerator

Duogen D400 stille generator. Niet zo stil als de Ruthland 913.

Diameter 110cm. 400Watt en meer gemeten tot 600W Momenteel de beste in zijn segment.

Zie testcijfers.

De Ruthand 913, levert te weinig stroom op voor living-on-board. Wel  erg geruisloos. Hetzelfde nut als de zonnepanelen, maar het maakt wat meer geluid. Hiervoor had ik een AirXMarine, maar dat ding maakt een kabaal (levert wel meer stroom maar zet je 'm nooit aan vanwege de herrie). 

 

windregelaar

Xantex C60, maximale output 60 Ampère voor 2 accubanken. Als beide vol zijn kan de over- gebleven stroom naar de boiler gestuurd worden, via 'n speciaal 12V warmte element. Geen display alleen LED indicatie.

 

4 Solarpanelen

BP 85Watt

Totaal 22Amp/uur bij een perfect zonnetje

Begonnen met 2 stuks, maar stroom is iets wat je altijd tekort komt, zeker als je wat meer comfort wil, zoals een koelkast en een PC. met  4 maal 85watt is er voldoende stroom aan boord.

 

MPPT regelaar

Blue Sky 3024DIL. Mijn oude regelaar was een Fox350 en deze  had te weinig vermogen.

De nieuwe regelaar is een MPPT regelaar en heeft een hoger laadvermogen dan de gewone regelaar. Dit kan soms 2 tot 3 Amp per paneel schelen.  

 

Acculader 1

Sterling Pro Digital 30 Amp acculader  220V en 120 V, dus ook  bruikbaar in veel landen buiten Europa zoals de Cariben en de US. 3 uitgangen. Als de accu's vol zijn geeft hij spanning van de wal, zodat de accu's altijd vol blijven.

 

Acculader 2

Stering Alternator to Battery Chargers

De wisselstroom dynamo heeft een 55 amp. laadvermogen. Spanningsregelaar is uit de autobranche. De dynamo levert korte tijd (10 minuten) zijn maximale vermogen en zakt dan terug naar ca. 20 Amp. De dynamo krijgt de accu’s dan ook maar 80% vol. Voor een auto prima, omdat de accu alleen  de motor moet starten. Met de Sterling Accu Lader is dit probleem opgelost. Deze unit levert een 4 traps lading maximaal vermogen vanaf de dynamo naar twee verschillende accugroepen. 12V 100 Ah (250X280X70MM) Deze unit laadt mijn accugroepen tot 5X sneller De 4 traps laad- regelaar zorgt voor een langere levensduur van de accu's.

Radar

16 miles radar

 

LED

Verlichting Binnen en navigatieverlichting allemaal LED waaronder ook powerLEDs van 3Watt tm 10Watt

 

Diversen

->Ankeralarm: eerst alleen een intern alarm in de GPS. Nu uitgebreid met een extern alarm met veel lawaai. Dit alarm kan je overal in de boot plaatsen, tevens geeft het alarm ook een signaal als de GPS uitvalt. Met dank aan Joost.

 

Omvormer

1500Watt

 

 

Zeilen

Grootzeil, 3e rif grootzeil laten zetten.

Halfwinder

2 spinackers

genua

stormfok

 

reserve voor en hoofdzeil

 

Dieseltanken

Totaal 350 liter.

 

Watermaker (1)

Katadyn Survivor 40E

Capaciteit van 6 liter/uur. 4 Amp

We wilden een eigen watervoorziening, om niet al te afhankelijk te zijn van externe waterbronnen.

Extra: ook handbediening.

Voorloopfilters 30 en 5 micron.

 

Watermaker (2)

De Katadyn Survivor 06 watermaker is de kleinste handbediende watermaker die per dag rond 21 liter drinkwater uit zeewater kan produceren.

Een semi permeabele membraan in het huis werkt als moleculaire filter. Het zeewater wordt met een druk van rond 55 bar door het pompen met de hendel tegen de membraan gedrukt. Alleen de watermoleculen kunnen de membraan passeren, de zoutmoleculen worden door de membraan tegengehouden en uit het systeem gespoeld

Warm water

Isotherm slimline 27ltr

De grootste uitdaging van deze klus was het verwijderen van de oude stevig verroeste 21 jaar oude boiler. Deze isoleerde niet meer als de beste. En guess what: boiler 47 cm doorsnee, mangat bakkist 43 cm. Boiler dus operatief moeten verwijderen met de slijptol. Operatie geslaagd, patiënt dood. Voor de nieuwe boiler hebben we gekozen voor een 27 liter slimline model, die nu keurig binnen onder onze kajuitbank ligt te broeden.

 

Wasmachine 

Candy Aquamatic 1000 T Wasmachine, Laadvermogen in kg: 3,5 kg, laadtype: voorlader.

Energie verbruik: A, toerensnelheid: 1000tpm

ingebouwd in een kast in de slaapkamer. Inmiddels is deze defect en hebben een nieuwe aangeschaf in 2011.

Waterverbruik is 3 maal 11 liter. Deze wordt geloosd in de kuip, zodat we het  kunnen opvangen. Vaak is de derde spoeling schoon water. Dit kunnen we gebruiken om het dek schoon te maken of voor andere zaken. Water is tenslotte iets waar we heel zuinig mee moeten zijn.

 

Regenopvang

Bimini is te verlengen tot over de buiskap en heeft een aansluiting voor het opvangen van regenwater.

 

Drinkwater

Pur filter systeem met UV

 

 

Vuilwatertank

Toch nog op het laatste moment een tank van 80 liter ingebouwd, voor het geval dat we in een land komen waar dit verplicht is. In Nederland is dit in 2009 verplicht.

 

Generator

Draagbaar en redelijk geluidarm, 2000W, loopt op benzine. Geschikt voor onze wasmachine en andere gevoelige apparaten en levert 230 Volt AC en 12 Volt DC.

 

VHF

MIDLAND NEW NEPTUNE MARINE DSC/ATIS/MMSI

Met  externe aansluiting om  softwarematig de kanalen te programmering voor de hele wereld. Tevens hebben we een Icom handheld en een spare VHF

 

 

SSB

Icom M710RT

We beschikken over een SSB (150W), o.a. voor wereldwijde communicatie, Wereldomroep weerkaartenontvangst, gribfiles en e-mail.

Is gekoppeld aan de boord-pc.

 

Pactor modem

III, via Amerika is het een stuk goedkoper, voor e-mail via SSB

Pactor site

 

Antennetuner

AT130

Zorgt ervoor dat er zo min mogelijk SWR is in elke frequentie en natuurlijk ook in de HF marineband. Je hoeft bijvoorbeeld geen speciale lengte van het achterstag te hebben. De tuner regelt het beste signaal.

 

Inmarsat C

Inmarsat-C is een satelliet communicatiesysteem met wereldwijde ontvangst.

Inmarsat-C is een 2-weg datacommunicatie systeem met:  E-mail, messaging, Fax, Telex, Tracking, GMDSS, SMS, Safety net, FleetNET, weer en Maritieme veiligheids informatie. Als software maken we gebruik van PC SatC. Easymail van T&T is freeware maar gaf vaak foutmeldingen. PC SatC kost wel wat maar werkt super. software link

 

BoordPC

Pentium 4 met 2GB intern geheugen en 80GB harddisk. 4 maal RS232 en 4 maal USB.

100MB LAN, 15 inch tft scherm.

Beide 12 volt totaal 3 Amp/uur met koelribben (dus geen fan) i.v.m. zout-afzetting op het systemboard.

 

 

AIS transponder

De OceanSat Class B AIS is een compacte high performance AIS transponder. Gebouwd met de 2e generatie Cobalt Class B transponder gekoppeld aan de binnen en buiten plotter. deze ais heeft een eigen VHF antenne.

De transponder is handmatig uit te zetten.


Compact.

Waterdicht IPx7.

Gebruikersvriendelijk

Plug & play.

Te koppelen aan alle (AIS geschikte) kaartplotters.

Makkelijk te updaten via de pc

Instelbaar alarm voor veiligheids berichten.

Europease service en garantie

2-jaar garnatie.


Kaartplotters

Standaard Horizon heeft een 12 inch breedbeeld scherm met een hoge resolutie voor scherp beeld buiten en binnen een 7 inch. Kan worden gekoppeld aan NASA AIS, DSC, radar, MOB, enz.  Je kan er ook een flim mee kijken en een camara aansluiten. Dit is ook ons back-up systeem voor GPS en de kaarten. bij ons vertrek hadden we een C-map megawide 2008 Atlantic  aangeschaft. Dit was de voordeligste  en heeft het grootste dekkingsgebied. Inmiddels hebben we deze verkocht en varen in op een MW middellandse zee kaart. De plotter is als beste getest in het Duitse blad SEGELN (4/2008) in zijn prijsklasse onder de €1.800,00. 

Verbouwing

Onze jachthaven De Viking in Den Bosch bood ons prachtig de gelegenheid om te klussen. Lekker dicht bij huis en veel te gezellig.

 

Achterkajuit

Van 2 ruimtes zijn we naar één grote gegaan. Want we hebben niets  aan 5 bedden in drie verschillende kajuiten. Dus nu hebben we een heerlijke grote slaap- kajuit.

 

Bekleding

Oud versus nieuw

Onze bootbekleding was versleten en we wilden een kleurrijke en fleurige salon. Dus hebben we een aantal stofstaaltjes gedownload en een opzetje gemaakt. Tijdens onze vorige tocht hadden we al verschillende kleden uit Marokko over de banken gelegd, wat een groot succes was, maar losse kleden zijn onpraktisch. Uiteindelijk hebben we toch maar voor een neutrale bekleding gekozen die we met kussens gaan opvrolijken.

 

Vloer

Die was op. Via Bob vanShipcare een prachtig HPL vloer gekocht. Alles vervangen en het was absoluut de moeite waard: wat een verschil!

 

Plafond

Na 21 jaar was dat ook eigenlijk wel aan vervanging toe. Onze eerste twijfel om aan die klus te beginnen werd  resoluut weggenomen door Dirk-Jan die meteen met de rollen voor ons nieuwe plafond op de proppen kwam.

 

Ramen & luiken

De rondgebogen ramen op de kajuit waren cracelé. Deze zijn vervangen en nu kunnen we weer naar buiten kijken. V.w.b. de dakluiken (1 behoorlijk lek), hebben we besloten 2 strategisch gekozen luiken om te draaien, zodat de opening naar de boeg is gericht. Als we voor anker liggen kan het zo lekker naar binnen waaien. 

 

Navigatie hoek

Salon

Filmpje

 

Ankerroller

Vervangen voor een grotere waar in ons anker goed past. Totale lengte 80 cm 5 mm RVS.