26-08   02-08   20-06   23-05   02-2010   20-11   29-08   04-08   16-06   14-05   23-04   02-03   01-2009   07-12   24-08   06-08   05-2008

2 Aug 2010......Corfu Airport……27 gr.

Eindelijk, we zijn er. Na 2 uur en 25 minuten vliegen komen we aan op Corfu airport. Dit keer geen bordje met ‘’Verdonkjes’’ bij de uitgang dus we moeten nog op zoek naar een taxi. ‘‘Ja daar stopt er een! Rennen!’’ Wat hebben we serieus allemaal meegenomen? Na 10 minuten proppen past eindelijk al onze bagage in de taxi, nu alleen onszelf er nog in zien te krijgen. 5 Minuten later komen we al aan bij ons Paul-en-Marjan-meeting-point, het Corfu Palace. Dan zien we de ex-Hollanders aan komen lopen, net zoals vorig jaar weer ontzettend bruin en uitgerust. Joost komt daardoor al gelijk in de vakantiestemming en haalt een grap uit met Paul z’n nieuwe aanwinst; de door ons meegebrachte gele generator. Paul krijgt bijna een hartverzakking als de generatordoos – zonder 25 kilo wegende generator erin – in het water valt. Na 4 keer op en neer varen met de bijboot is al onze bagage dan eindelijk aan boord van de Zilver. Opruimen doen we later wel, eerst even een welkomstdrankje. Wat ons betreft is de Griekse vakantie begonnen.

Griekenland is prachtig. De volgende morgen worden we wakker omringd door blauwe lucht, blauw water en om ons heen ankerende mensen van allerlei nationaliteiten, waaronder Franjaarden en Griekelianen. Vandaag willen we Corfu gaan verkennen, maar eerst gaan we natuurlijk even zwemmen. Helder water, we kunnen de vissen op de bodem zien zwemmen. Dan vertrekken we richting Corfu stad. Wennen aan de warmte (40,1 graden overdag) en voor het eerst een broodje Gyros gegeten. Erg lekker en zeker voor herhaling vatbaar. Al één behaald doel van onze Griekse vakantie. ’s Avonds bbq’en we op de boot en eten zelfgemaakte salade. En banaan met likeur als toetje. Madelief valt straal bezopen voor op de boeg in slaap.

De volgende dag besluiten we te gaan varen. Vertrektijd: 10 uur. En al snel worden de taken voor deze vakantie verdeeld. Je kon je inschrijven voor de volgende ploegen; de Ramensluiters, de Flessenvullers, de Bediening en de Afwassers.

Verder waren er nog aparte taken te vergeven waaronder; de ankerbal ophijsen, stootwillen uithangen, Meis (complete verzorging) en omgevingspotters. Waarbij de aandacht vooral werd gericht op de prachtige natuur (en leuke griekelianen). Even tanken tussendoor in Goevia. Dan door naar Nicis Vido. Beknopte samenvatting van het eiland: onbewoond, toch niet onbewoond, blauw water, overmaat aan konijnen (ja, Joost je leest het goed, geen tonijnen), fazanten en wespen, 1 zandstraaldouche, keukenblok in de middle of nowhere met werkende kraan, een lijk(?!), vuilnisophalers die geen vuilnis ophalen en tot slot een toeristenboot met een uit de hand gelopen feestje. De vakantie kon nu al niet meer stuk.

De volgende morgen begint met een kaasschaaf-incident, dat wij liever voor onszelf houden. Een tipje van de sluier kunnen we oplichten: we hebben een nieuwe dunschiller nodig.

Dan vertrekken we richting Syvota en bij aankomst hebben we het idee dat we een zwembad invaren; wat een prachtig blauw water! Marjan gaat eerst een plonshoogte nemen na het welkomstdrankje. Hoogtepunten van de avond: Voor het eerst eten we Calamari, we raken bijna in botsing met een visser met de bijboot (zie kreet van Marianne), een helikopterlandingsplaats en Veronique heeft een nieuwe bikini gekocht. Jenga en golven gaan trouwens niet goed samen.

Kreet Marianne: Whuahahahahahahahaha Paul Paul Paul Paul Paul Paul PAAAUUULLLL!

Paxos, Lakka. Één woord: Wauw. Lichtblauw water, leuk schattig klein stadje en een strandje waarbij je blijkbaar denkt aan de Bounty-reclame van tig jaar geleden. Hele dag gezwommen en ’s avonds Donald Duck gespeeld met Paul, het begin van een nieuwe gameverslaving. We besluiten

hier morgen nog te blijven, wat een prachtige baai! Blijkbaar heerst hier ook een rage: een wenkbrauw op je wang. Joost en Paul beloven het de eerstkomende scheerbeurt uit te proberen.

Trouwdag van Marjan en Paul. Voor uitgebreid verslag kunt u net zo goed het verhaal van vorig jaar even teruglezen. De Willemsen waren het weer vergeten! Wij hadden het gelukkig wel onthouden en geven 2 WC-Donald Ducks als cadeautje. Dan hoeven ze niet te vechten, want ze hebben er allebei één. Prachtig dagje met als afsluiting gratis optreden van Griekse muzikanten (normaal 15 euro per persoon, maar vanaf de boot veel leuker). Paultje is weer niet bij Donald Duck weg te slaan.

Dag 7:

08.00 uur weg, richting Vasiliki Bay. Gelukkig zou het een rustige tocht worden…….

Uiteindelijk komen we zeiknat van de zoute zeewatergolven over de boot aan en blijkt ankeren met windkracht 9 een hele opgave.

De volgende morgen varen we gelukkig met iets rustiger weer naar Frikes, Ithaka. Het eiland dat bekend staat als het eiland van Odysseus. In totaal 2 supermarkten, 1 vergane windmolen en 1 souvernierwinkeltje. Grote bevolkingsdichtheid dus. Madelief heeft ook nog een berggeit geamputeerd.

En Joost heeft nieuwe schoenen gekocht, volgens hem de aanwinst van de vakantie! Beppi’s; voor 10 euro bezigheidsgarantie van 3 dagen.

One House Island >> Vathy Vali, Nisis Kastos. Een verlaten eiland met als enige bewoners: Geiten. ’s Avonds ook geen licht van huizen en dus kunnen we een heldere prachtige sterrenhemel bewonderen. Hier blijven we de volgende dag ook nog ankeren met alleen zwemmen en snorkelen en een handdoek-duik-wedstrijd op het programma. Marjan wint!

Dag 11: Meganisi, Orhmos Atherinos. Maar ook wel A-thousand-Wasps-Island genoemd door ons. U kunt zelf vast wel bedenken waarom. De Omgevingspotters doen hun werk goed en ontdekken door goed speurwerk 2 erg leuke Oostenrijkers. Toekomstig wintersport-adresje? De omgevingspottersploeg moet overwerken. ’s Avonds ontdekken ze ook nog een Grieks feestje waar volop de Syrthaki wordt gedanst door enthousiaste toeristen en met tot vroeg in de ochtend keiharde Griekse muziek. Suzanne zwemt stiekem even over en danst met Opa Griekeliaan op tafel.

Waar andere merken opgeven, gaat Beppi door!

Dag 12: Levkaz, Nidri: Leuke Griekse restaurantjes en een berg beklommen tot we bij de beroemde waterval komen. Zelfs bovenin gezwommen, heerlijk fris water. De afstand naar deze prachtige waterval was volgens het bordje 3 kilometer lopen. Dat was dus minstens het dubbele… Hmm, dit komt ons bekend voor……. *Zie Gibraltar 2009*

Today Tommorow Beppi

Dag 13: Paul 51!!

Leuke kaart met Syrthaki-muziek! Wat een vondst! Zouden ze die ook in Nederland verkopen? Helaas lukt de batterij eruit halen niet en zitten we de hele dag opgescheept met het eeuwige Griekse deuntje. Dan varen we naar Preveza en Paul neemt ons mee uit eten ter ere van zijn verjaardag. Schattig restaurantje waar de hele familie Griek meehelpt en we regelen een enorme verjaardags-ijstaart voor Paul. Deze konden we natuurlijk gelukkig nog makkelijk op na een hele tafel vol Grieks eten……

Nog één dagje Preveza. Met op de planning: Heerlijk lang winkelen. Het is alle dames gelukt niet meer dan 5 euro totaal uit te geven. De winkels waren dan wel allemaal gesloten, maar dat is bijzaak. ’s Avonds kermis waar Madelief 100 procent raak schiet. Ze heeft haar bijnaam cowboy Billy Boem echt verdiend. Pauline uit met 2 fotografen en Suzanne en Veronique met 2 Italianen. Deze blijken erg vrijgevig en de dames gaan met een hele voorraad Nutella en Pasta naar huis. Geen probleem als we de rest van de vakantie geen supermarkt meer tegenkomen…

Beppi’s,

omdat ze het waard zijn

De volgende 2 dagen wordt geen goede wind voorspeld, en we besluiten de tijd door te brengen in de golf bij Preveza. Daardoor leren we een hele andere kant van Griekenland kennen. Reuze-mieren, bever-ratten, schilpadden, een pijlstaartrog, waterslangen, giftige tuinslangen, pelikanen, en dolfijnen! En volgens Marjan een soort woud-aapje. Maar het kan natuurlijk ook gewoon een behaarde visser zijn geweest… Of Paul.

Amfilokhia a.k.a. Depridorp, daar is alles mee gezegd.

Terug naar Preveza en de hele boot ontzout. Én we zien de Nutella-boys weer! Rustig dagje, weer de winkels dicht. We weten het wel te plannen. Maar ’s avonds konden we nog wel naar de ‘‘supermarkt’’ a.k.a. de boot van de Italianen. Opnieuw een enorme voorraad eten, en dit keer hoeven we een jaar geen eten meer te kopen… Ook wordt Suzanne nog tot ‘‘International Judge Of The Pasta Competition’’ benoemd.

Don’t worry, wear Beppi

Voor de tweede keer naar Lakka, Paxos. Het is nog steeds even indrukwekkend. Joost doet de Shim Sham Algue Dance met de bewoners. Blijkbaar ook een typisch Griekse traditie. ’s Avonds besluiten we dat Pauls verjaardagwens in vervulling moet gaan: 1 literbak schepijs opeten! De rest van de Zilver vertrekt naar de kant en Paul speelt eerst nog even Donald Duck. What’s new? Vervolgens wordt hij omdat het toch nog een beetje zijn verjaardag is door Suzanne en Veronique op een prachtige roeitocht getrakteerd. ‘‘Niks op aan te merken en perfect tot in de puntjes verzorgd’’, zijn de letterlijke woorden van el Capitano. Dan vertrekt hij gewapend met een blauwe lepel op weg naar de supermarkt. In een mum van tijd heeft hij de Stracciatella-bak weggewerkt. Wat een prestatie, we zijn trots op hem! De volgende keer dat we hem zien, heeft hij beloofd 2 liter te eten. Wij zeggen: Bring it on Paolo!

De allerlaatste zeiltocht. Lakka, Paxos naar Corfu, het begin van onze reis. Terwijl iedereen druk bezig is op de boot, sluipt Paul naar binnen om te Donald Ducken. Ja, we hadden je wel gezien Paul! Maar we snappen het. Morgen zijn we weg en het allerlaatste level moet natuurlijk nog uitgespeeld worden. Dan pakt Paul voor de laatste keer het roer, Marjan kruipt met haar laatste kracht naar het voordek en voor de allerlaatste keer gooien we het anker uit. Nah bijna dan, want hij moet nog een keer overnieuw. Dan schenkt Veronique weer het welkomstdrankje in, en is ze na 3 weken ervaring volgens Paul klaar voor de horeca. Alleen Ouzo drinken was tot haar verbazing niet toegestaan onder werktijd… Dan zien we voor de derde keer los Italianos, ze ankeren ook in Corfu. ‘‘Hebben we nog iets van boodschappen nodig Marjan?’’ Nog even lekker zwemmen en stootwilrijden en ’s avonds echte Italiaanse pasta.

Het zit er alweer op. Drie weken Griekenland zijn omgevlogen, het ging veel te snel voor bij! Dankzij de Verdonkjes is Griekenland weer een heel eind uit de crisis. Drie extra koffers nodig voor alle souvenirs. Morgen heerlijk gebruind en uitgeput weer naar huis. Wat een prachtvakantie! Paultje, Marjanneke, Meis; Efchariestó!